تاثیر توکن های هوشمند در امنیت

admin
admin Not verified

عضو از آوریل 8, 2017

مشاهده همه آگهی ها
جزییات تماس :
اشتراک‌گذاری:

جزئیات آگهی

  • Ad ID: 5222

  • اضافه شده: اکتبر 18, 2017

  • بازدیدها: 537

توضیحات

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت

توکن

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت : امنیت در شبکه های اطلاعاتی از مهم ترین حوزه های امنیتی در سیستم های اطلاعاتی می باشد. در حقیقت وقتی چند کامپیوتر به هم متصل شده اند و یک شبکه کامپیوتری تشکیل شده، بلافاصله انواع چالش ها و مسائل امنیتی و حفاظتی خودنمایی می کند که البته این چالش ها در نسبت مستقیمی نیز با اندازه، ساختار و پیچیدگی شبکه و کاربران آن قرار دارند. استفاده از توکن های هوشمند در کنار PKI امنیت قابل قبولی را در شبکه های اطلاعاتی فراهم می نماید.

فرض کنید فرستنده در مبدا قصد دارد پیامی برای گیرنده در مقصد بفرستد. ممکن است حملات زیر پیش آید،
قطع: پیام به مقصد نرسد و در میان راه از بین برود،
دسترسی غیرمجاز: فرد سومی در میان راه به پیام دسترسی پیدا کند. در حالی که فرستنده و گیرنده متوجه لو رفتن پیام نشوند،
دستکاری داده ها: فرد سومی در میان راه پیام را ربوده آن را دست کاری کند و سپس پیام دست کاری شده خود را برای گیرنده ارسال کند. گیرنده هم متوجه نشود که این پیام جعلی است،
ایجاد پیام: اصلا فرستنده هیچ پیامی برای گیرنده ارسال نکرده، ولی فرد سوم از طرف فرستنده یک پیام جعلی برای گیرنده بفرستد.
منظور از دسترس‌پذیری این است که سیستم همواره برخط (online) بوده و توسط کاربران مجاز قابل‌دسترسی باشد. سیستم در برابر وقایع طبیعی مانند آتش‌سوزی و زلزله از بین رفتن اطلاعات از طریق ویروسی شدن یا حملات اینترنتی (دسترسی کاربران غیرمجاز) محافظت می‌شود

از مهم ترین دغدغه های سیستم های اطلاعاتی در گستره شبکه های اطلاعاتی، مسئله هویت شناسی و احراز هویت کاربران می باشد. در ارتباطات راه دور و شبکه هایی که به صورت فیزیکی نیز غیرمتمرکز بوده و در نقاط مختلفی پراکنده می باشند، مسئله احراز هویت به مراتب مهم تر و پیچیده تر خواهد شد. در حقیقت احراز هویت م‍‍ؤثر کاربر و اطمینان از عدم امکان نفوذ ها و تقلب های مختلف توسط افراد خرابکار از مهم ترین دغدغه های امنیتی شبکه های اطلاعاتی می باشد. توکن های هوشمند در این رابطه نیز راهکارهای مطمئنی در اختیار کاربران قرار می دهند که در مقایسه با سایر راهکارها ، دارای امنیت مناسب تری هستند. در این بخش استفاده از توکن های هوشمند در ورود امن به شبکه (Network Logon)، امنیت در شبکه خصوصی مجازی (VPN Security) و دسترسی از یک مجرا (Single Sing On) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت

ورود امن به شبکه-ویندوز (Network/Windows Logon)

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت : از نظر امنیتی ورود امن کاربر مجاز به شبکه و یا به سیستم ویندوز که اصطلاحاً Logon کردن کاربر نامیده می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع جهت دسترسی به شبکه یا سیستم ویندوز در نخستین گام، از کاربر احراز هویت می شود و هنگامی که فرآیند هویت شناسی با موفقیت به انجام رسید، ادامه کار و فعالیت برای وی آسان می شود. روش رایج استفاده از شناسه کاربر و کلمه عبور می باشد که روشی با درجه امنیتی بسیار پایین است.

امکان نفوذ به سیستم هایی که صرفاً با استفاده از کلمه عبور در سیستم های اطلاعاتی فعالیت می نمایند، بسیار بالاست و در مواردی که دغدغه مسائل امنیتی وجود دارد، به هیچ وجه عنوان استفاده از این روش جهت هویت شناسی کاربران توصیه نمی شود. استفاده از توکن های هوشمند راه حل بسیار مناسبی جهت حل مسئله هویت شناسی و ورود امن کاربر به شبکه و یا سیستم ویندوز فراهم می نماید. در حقیقت با استفاده از این روش می توان هویت شناسی دو عامله را به منظور احراز هویت و ورود کاربران به شبکه و سیستم فراهم نمود.

در این صورت ورود کاربران به شبکه تنها در صورتی میسر خواهد بود که کاربر به توکن شخصی خود دسترسی داشته و آن را به سیستم متصل نموده باشد. بدیهی است که بدین ترتیب افراد غیرمجاز، خرابکاران و کلیه کسانی که به توکن هوشمند مناسب دسترسی ندارند به هیچ عنوان امکان ورود به سیستم را نخواهند داشت. در واقع ورود به شبکه در این حالت وابسته به داشتن توکن شخصی مناسب است و در غیر این صورت امکان ورود به شبکه برای کاربر به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

 

امنیت در شبکه خصوصی مجازی (VPN Security)

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت : شبکه های خصوصی مجازی یا همان VPN امروزه توسط شرکت ها و موسسات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یک VPN مطلوب در واقع شبکه ای به شدت حفاظت شده است که امکان دسترسی افراد یک مجموعه خاص به اطلاعات و برنامه های کاربردی ویژه ای را از نقاط مختلف و در مواردی از طریق اینترنت یا وب فراهم می نماید. امنیت در VPN ها معمولاً با استفاده از PKI تامین می گردد. در این نوع شبکه ها کلیه تبادلات اطلاعاتی بین کاربر و سیستم به صورت رمزگذاری شده انجام گردیده و همچنین دسترسی به هر برنامه کاربردی یا مجموعه اطلاعات در این شبکه نیازمند انجام عملیات هویت شناسی و احراز هویت کاربر می باشد. روش سنتی هویت شناسی، یعنی استفاده از کلمه عبور به هیچ عنوان مناسب این نوع کاربردهای حساس نمی باشد، ضمن اینکه معمولا در یک VPN کاربر باید جهت دسترسی های مختلف، کلمات عبور متعددی نیز را در خاطر بسپارد.

توکن های هوشمند می توانند ضمن فراهم آوردن امکان انجام هویت شناسی دوعاملی، دغدغه دسترسی به برنامه های کاربردی مختلف با کلمات عبور متفاوت را نیز حل نمایند. می توان با استفاده از تنها یک توکن هوشمند و با به خاطرسپاری تنها یک کلمه عبور که در واقع همان کلمه عبور توکن هوشمند می باشد، امکان هویت شناسی و دسترسی به برنامه های کاربردی متعدد را درون VPN فراهم نمود. در این حالت در واقع داده های موردنیاز جهت هویت شناسی و دسترسی به برنامه های کاربردی متعدد در درون توکن هوشمند به گونه ای امن نگهداری شده و در وقت نیاز، عملیات هویت شناسی با استفاده از این اطلاعات موجود در توکن انجام می پذیرد. کلیه این عملیات برای کاربر عادی واضح بوده و وی در واقع تماسی با آنچه در این عملیات رخ می دهد نخواهد داشت.

 

دسترسی های مختلف تنها از یک مجرا (Single Sign On)

این روش امکانی است که به منظور کاهش پیچیدگی استفاده از شناسه ها و کلمات عبور متعدد به منظور دسترسی به مجموعه ای از برنامه های کاربردی و خدمات گوناگون در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت کاربر به جای این که لازم باشد جهت دسترسی و استفاده از هر برنامه کاربردی یا سرویس ارائه شده توسط کارگزاران متعدد شبکه، عملیات هویت شناسی و احراز هویت را به طور مجزا انجام دهد، در روش دسترسی های مختلف تنها از یک مجرا تنها کافیست که در یک کارگزار ویژه که به همین منظور در اولین نقطه تماس کاربر با شبکه تعبیه شده است، عمل هویت شناسی انجام شده و سپس امکان دسترسی به خدمات و سرویس های سایر کارگزاران شبکه نیز برای کاربر فراهم می گردد.

بدیهی است که انجام این عمل هویت شناسی واحد نیازمند دقت نظر و توجه بیشتری می باشد و در نتیجه استفاده از روش های مؤثر هویت شناسی مانند هویت شناسی دو عاملی در این مورد به طوری جدی مورد تاکید است. توکن های هوشمند می توانند ضمن فراهم آوردن امکان انجام روش مؤثر هویت شناسی دوعاملی، دغدغه هویت شناسی مؤثر در روش دسترسی های مختلف تنها از یک مجرا را رفع نمایند. در این روش می توان با استفاده از تنها یک توکن هوشمند و با به خاطرسپاری تنها یک کلمه عبور که در واقع همان کلمه عبور توکن هوشمند می باشد، امکان هویت شناسی و دسترسی به برنامه های کاربردی و خدمات مختلف کارگزاران یک شبکه را فراهم نمود.

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت

 

امنیت در اینترنت و وب

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت : دغدغه امنیت در وب و اینترنت به عنوان بزرگ ترین شبکه های اطلاعاتی امروزه و احتمالاً تا مدت ها بعد، از جمله مهم ترین دغدغه های امنیتی در قلمروی فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود. در بسیاری از موارد استفاده از توکن های هوشمند در کنار PKI امنیت قابل قبولی را در اینترنت و وب فراهم می نمایند.

از مهم ترین دغدغه های امنیتی در گستره وب و اینترنت، مسئله هویت شناسی و احراز هویت کاربران می باشد. در حقیقت احراز هویت کاربر مرتبط از افراد و کاربران نامربوط و اطمینان از عدم امکان نفوذها و تقلب های مختلف توسط افراد خرابکار از مهم ترین دغدغه های امنیتی عرضه کنندگان خدمات وب و اینترنت می باشد. توکن های هوشمند در این رابطه نیز راهکارهای مطمئن و مؤثری در اختیار کاربران قرار می دهند. در ادامه این بخش راهکارهای امنیتی مبنی بر توکن های هوشمند در گستره وب و اینترنت مورد بررسی قرار می گیرند.امنیت پست الکترونیک، هویت شناسی در وب، دسترسی های مختلف از یک مجرا در وب با Web Sing On از جمله مواردی هستند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  • امنیت پست الکترونیک
    یکی از مهم ترین حوزه های مورد توجه در قلمرو سیستم های اطلاعاتی پست الکترونیک می باشد که مفهوم امنیت در آن تقریباً از بدو پیدایش این فناوری مورد توجه قرار داشته است؛ این حوزه جزو نخستین عرصه های سیستم های اطلاعاتی محسوب می گردد که راه حل های عملی امنیتی در آن مورد تاکید و توجه بوده است. پست الکترونیک به نوعی همچون سیستم پست غیر الکترونیک دغدغه های امنیتی مشابهی دارد. از جمله مهم ترین این نگرانی های امنیتی می توان به اطمینان از ارسال و دریافت صحیح نامه، اطمینان از هویت فرستنده و دریافت کننده نامه، اطمینان از عدم تغییر محتویات نامه، اطمینان از عدم باز شدن و خوانده شدن نامه توسط دیگران، ارسال نامه های محرمانه و رمزگذاری و رمز گشایی آنها و مواردی مانند آن اشاره نمود.

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت : در سیستم های پست الکترونیک توجه به موارد امنیتی در مبدأ و مقصد نهایی نامه الکترونیک که در واقع کامپیوتر مورد استفاده توسط کاربر فرستنده یا دریافت کننده پست الکترونیک می باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با استفاده از PKI و توکن های هوشمند، دغدغه امنیت مراسلات در پست الکترونیک تا مقدار زیادی کاهش می یابد. در واقع فرد دارنده توکن می تواند نامه های رمزگذاری یا امضا شده ارسال داشته و همچنین نامه های دریافتی را نیز تنها خود رمزگشایی نماید. در واقع رمزگشایی و تولید امضای دیجیتال تنها و تنها توسط مالک توکن هوشمند میسر خواهد بود.

  • هویت شناسی در وب (Web Authentication)
    هویت شناسی در وب و اینترنت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. در حقیقت در دنیای مجازی وب و اینترنت کاربران به نوعی کاملاً گمنامند و هویت واقعی شان گاه به کلی متفاوت از آنچه وانمود می کنند است. هرچند این خصیصه شاید یکی از ویژگی های مثبت وب و اینترنت تلقی شود؛ ولی در مواردی و حداقل در برخی کاربردها و خدمات، کاملاً می تواند مشکل آفرین باشد. موارد بسیار متعدد و فراوانی را می توان نام برد که در آن اطلاع از اینکه کاربر چه کسی است و آیا اجازه لازم برای برقراری ارتباط را دارد یا نه، از اهمیت بالایی برخوردار است. در کلیه این موارد هویت شناسی و احراز هویت کاربران اهمیت خواهد داشت و هویت شناسی با استفاده از روش سنتی یعنی شناسه کاربر و کلمه عبور از نظر امنیتی کاملاً نامناسب و نامطلوب است.

توکن های هوشمند ضمن فراهم نمودن امکان انجام هویت شناسی دو عامله که در واقع احراز هویت را منوط به در اختیار داشتن یک توکن هوشمند فیزیکی مناسب می نماید، امکان ذخیره و ارائه خدمات هویت شناسی و تعیین سطوح دسترسی متعدد به برنامه های کاربردی مختلف را نیز فراهم می نماید.

  • دسترسی های مختلف تنها از یک مجرا در وب (Web Sign On)
    دسترسی های مختلف تنها از یک مجرا در وب همانند مورد مشابه در شبکه های کوچک تر، در واقع امکانی است که به منظور کاهش پیچیدگی استفاده از شناسه ها و کلمات عبور متعدد به منظور دسترسی به مجموعه ای از برنامه های کاربردی و خدمات گوناگون ارائه شده توسط یک شرکت یا مؤسسه در وب مورد استفاده قرار می گیرد. توکن های هوشمند می توانند ضمن فراهم آوردن امکان انجام روش مؤثر هویت شناسی دو عاملی، دغدغه هویت شناسی مؤثر در روش دسترسی های مختلف تنها از یک مجرا را رفع نمایند. در این روش می توان با استفاده از تنها یک توکن هوشمند و با به خاطرسپاری تنها یک کلمه عبور که همان کلمه عبور توکن هوشمند است، امکان هویت شناسی و دسترسی به برنامه های کاربردی و خدمات متعدد کارگزاران یک شبکه را فراهم نمود. توکن های هوشمند امکان نگهداری شناسه ها و اطلاعات لازم برای برنامه های کاربردی متعدد را نیز دارا می باشند.

نحوه تهیه توکن

تاثیر توکن های هوشمند در امنیت

توکن

توکن در ایران

نحوه گرفتن توکن

کاربرد توکن

توکن چیست

توکن هوشمند

امنیت

آگهی های مرتبط